Skapa ny tråd

Forum

Arkivkryss

• Orvar A

Jakt, har Sk???
    Istidens jättehjort, har ??j???
    Monoplanet, har ???s

6 okt, 2022
  • Berith Hemmingberg

Miniplanet ska det nog vara - Mars

6 okt, 2022
  • Berith Hemmingberg

Jakt - Skuta?

6 okt, 2022
  • Orvar A

Tack Berith

6 okt, 2022
  • Berith Hemmingberg

Kan inte komma på den sista, söker och hittar bara Jättehjort

6 okt, 2022
  • Orvar A

Berith, tror du att miniplanet kan bli Eros, får inte ihop Radera med Mars som planet?

6 okt, 2022
  • Wilfred Hildonen

Jag har EROS som miniplanet. Mars är ju en vanlig planet. Sedan har jag SKALL på jakt. Skallgång. Men säker är jag nog inte :)
    Den jättehjorten är svår. Kanske ***ÄLG nånting, då den lär kalkas irländsk älg också, men.

6 okt, 2022
  • Orvar A

Kan jakt bli Skeet?

6 okt, 2022
  • Karin P

Vad sägs om SKALL som i skallgång? Det är en sort jakt fast långsam. Då får man ut alla de korsande orden också. Hjorten blir SKJÄLG, något jag tycker mig ha läst för längesen, fast ordet ser ut som ett skämt.

6 okt, 2022
  • Karin P

Ber om ursäkt, Wilfred. Såg inte att du redan hade föreslagit det. Skjälgen blir i alla fall mitt bidrag.

6 okt, 2022
  • Wilfred Hildonen

Inget att be om ursäkt för och jag tackar för skjälgen :)

6 okt, 2022
  • Berith Hemmingberg

Mars är ju näst minsta planeten
    Eros är en asteroid
    Skeet har med skateboard att göra
    Googlar man på skjälg, får man fram
    "Skjalg el. skjälg, f. ärtskida; skidfrukt. Ärta-skjalg, f. Vb.; ärt-skjälg, f. id, Tomskälg, f. tom ärtskida. Åm. Skjalgäs el. skjälgäs (ipf. -ä), v. d. 1)"

Eller "den mytomspunne Skjälg, den störste bland schamaner"

#Synonymer till jakt
    förföljelse, förföljande, fångande, skjutande, jagande, skytte, pangpang, fångst; strävan
    jäktande, flängande, hets
    lustjakt, yacht, segelskuta"

Jag är osäker :)

6 okt, 2022
  • Karin P

Vad annat kan det bli än SKJÄLG utifrån både korsande och vågräta ord intill? S- törst, K - KT (kiloton), J - Tuja, Ä- Säl, L- Skall, G- Aga. Låg nivå - USLA och Varsel har två - UTTAL (kort eller långt a). Alla dessa stämmer. Skulle det vara av en slump? Tror inte det. Vi får nog tugga i oss skjälgen även om den troligen är lite seg vid det här laget. ;-)

7 okt, 2022
  • Berith Hemmingberg

Jag tror ni har rätt, ställer mig bara lite undrande till orden :)

7 okt, 2022
  • Christina S

Skeet är en tävlingsform i lerduveskytte.

8 okt, 2022
  • Carl S

Mini-/Dvärgplanet: kan det vara ERIS månne?

15 okt, 2022
  • Niklas S

Enligt ne.se är EROS en småplanet nummer 433.
    Trevlig helg

15 okt, 2022
  • Jens L

Jakt: SKUTA

..tror jag

16 okt, 2022
  • Niklas S

SAOB.SE SKALL sbst. 3
    5) [möjl. delvis att uppfatta ss. bildat (ss. vbalsbst.) till SKALLA, v.1 5] om jakt bedriven l. letande o. d. bedrivet (med hjälp) av ett (stort) uppbåd av personer.
    a) (numera bl. i skildring av ä. förh.) drevjakt efter villebråd (särsk. större skadedjur, t. ex. björn o. varg) som bedrevs (med hjälp) av ett uppbåd av personer (särsk. av personer som vid kallelse av myndighet voro skyldiga att delta i jakt av detta slag) o. varvid villebrådet av drevkedjan gm rop o. larm o. d. drevs fram mot de på sina pass stående skyttarna l. mot uppställda fångstnät l. dyl., skalljakt, klappjakt,

16 okt, 2022
  • Gunilla B

Förlåt men Låg nivå borde bli USEL och Istidens jättehjort blir SKJÄLG hur får ni då Jakt till SKUTA?

16 okt, 2022
  • Gunilla B

Även om Låg nivå blir USLA stämmer det inte med SKUTA.

16 okt, 2022
  • Gunilla B

Måste bli SKALL även om det känns långsökt.

16 okt, 2022