Skapa ny tråd

Forum

Övrigt > Tankenöten

• Sten H

Man lär kunna lösa detta via Kryssakuten. Vet någon hur?

15 apr 18:44
  • Patrik Ekström

Om du använder google, så finns det ett ai-läge till höger om sökrutan, klistra in hela frågan där så löser den det åt dig. Jag använder själv ChatGPT men det kräver att man registrerar ett konto, och det kanske du inte vill.

15 apr 19:49
  • Lena Å

Kryssakuten: Välj sökning, klicka på Anagram och lägg in bokstäverna som ges i Tankenöten.

15 apr 19:57
  • Patrik Ekström

Tänk på att, med kryssakuten, är det inte bara att kopiera och klistra in, du måsta radera alla mellanslagen först för att den ska fungera.

15 apr 21:34
  • Sten H

Aha! Tack för hjälpen!

16 apr 08:12
  • Björn M

Är inte det inte rätt meningslöst att låta AI eller någon app lösa Tankenöten?
    Jag trodde utmaningen och nöjet låg i att man löste det själv.

16 apr 09:59
  • Patrik Ekström

Jag använder det mest för att bekräfta att jag har rätt ord innan jag skickar in. Men vem här använder inte google när ni löser korsord? Inte en chans att man kan luska ut alla svar på t.ex. svåra krysset utan det. No way, José.

16 apr 13:57
  • Daniel P

Håller med Björn M. Har inga problem att erkänna mig besegrad av en korsordsmakare.

16 apr 18:11
  • Patrik Ekström

Daniel P
    Så om du inte lyckas lösa korsordet utan att använda en uppslagsbok eller internet, så lämnar du det olöst?

16 apr 22:13
  • Björn M

Google för korsord är en annan sak än att låta datorn lösa tankenöten tycker jag, eftersom då gör man ingenting själv. Googlar man för att få reda på vad en författare heter eller nåt liknande för en nyckel i ett korsord har man ju ändå tänkt lite själv.

17 apr 08:00
  • Susanne Massi

Så trevligt det vore om andra kunde låta bli andras preferenser! ;-)

17 apr 08:26
  • Björn M

Andra får göra precis vad de vill och lägger inga värderingar i deras val. Jag är bara på seriöst nyfiken och undrade bara över var nöjet låg i att låta en dator lösa tankenöten åt en eftersom jag inte själv kan förstå det.

17 apr 08:37
  • Daniel P

Japp

17 apr 17:39
  • Linda J

Björn M
    En del har koncentrationssvårigheter (eller dyslexi). Jag försöker alltid lösa tankenöten utan hjälp men ibland går hjärnan i baklås (har ADD), så då använder jag hjälpmedel.
    När tankenöten är en samling bokstäver där man ska ta bort alla som är fler än en, så går det lättare.

18 apr 09:57
  • Susanne Massi

Jag har svårare när det är veckan där man ska ta bort alla som är fler än en. ;-)

18 apr 12:13
  • Patrik Ekström

Jag brukar kopiera bokstäverna och klistra in i notepad/anteckningar på datorn, sen är det rätt lätt att bara radera de som förekommer mer än en gång, men använder man mobilen kanske det är knepigare.

18 apr 16:15
  • Karin P

Själv använder jag bara ögonen när man ska eliminera bokstäver. Det går också bra.

18 apr 22:05
  • Daniel P

Jag gör som du Karin P. Det är väl så vi tränar våra hjärnceller.

25 apr 19:38
  • Karin P

Ja, till exempel. Finns många sätt. :-)

26 apr 07:49