Forum
Onsdagskryss v.42
djur två bokstäver
17 okt 16:50 av Berit G 2 -
hjälp önskas
17 okt 13:29 av Mary B 5 -
Flera för spannmål...
16 okt 13:36 av Elin S 4 -
Roligt alternativ
15 okt 10:10 av Christina S 3 -
Vill man ..
15 okt 09:44 av Catharina E 2 -
två undringar
15 okt 09:30 av Leif P 2 -
Gula
15 okt 06:40 av Erna N 4 -
Lite hjälp tack.
15 okt 03:55 av Stefan H 11 -
är väl elden
15 okt 00:50 av Robert H 2
Onsdagskryss v.42 > Lite hjälp tack.
-
-
-
Martina Halldin
vad är KOA för djur?
15 okt 08:55
själv skrev jag KAA och fick silar men det känns inte heller rätt
-
Kalle Persson
Jag vill också ha det till KAA, silar känns däremot inte rätt. Några andra förslag?
15 okt 09:31
-
Robert O
Tror KOA är rätt, som ett utdraget KO. Tänk visan som Ida sjunger i Emil i Lönneberga: Lille ko Lille ko, lille söta koa.
15 okt 09:44
Det är nog därför det är ett frågetecken i ledtråden. Då, åt andra hållet, blir det SILOR där man förvarar spannmål.
-
Björn M
Jag tyckte KOA kändes väldigt långsökt men jag googlade lite och hittade följande på Wiktionary:
15 okt 10:02
Substantiv
koa
(bygdemålsfärgat) ko
Äldre skämt (talspråk):
Utfrågaren - Nämn ett djur på två bokstäver:
Den utfrågade - Få se. Ja, int kan de va koa, å int kan de va loa. De måste va ea ap!
Så förmodligen är KOA det svaret som de tänkt sig eftersom det korsande måste vara SILOR
-
-
Per B
Javisst sjöng väl Ida så, "lille söte koa" och senare i versen "ho som sket på broa".
15 okt 16:17
-
Karin P
Min far brukade dra det skämtet men då var det om en som löste korsord. På jamska funderade han: Int ere koa, å int ere soa (hongrisen). De gett vä e ap!
15 okt 16:23
-
Elin S
Väldigt roligt att få läsa bakgrunden till KOA, tack! :-D
16 okt 12:50
Däremot undrar jag över SILOR (som är svaret för spannmålsfrågan) då jag växte upp i jordbruk hos mina farföräldrar - då fick jag lära mig att pluralformen för en SILO är SILOS.
Någon som vet varför det ändrats?
-
-