Skapa ny tråd

Forum

Onsdagskryss v.42

Onsdagskryss v.42 > Lite hjälp tack.

• Stefan Högberg

Vad blir : Flera för spannmål = *il*r. Den pryder väggen = *eran. Tack.

15 okt 03:55
  • Suie Damborg

fick det till silor och vepan

15 okt 04:03
  • Martina Halldin

vad är KOA för djur?

själv skrev jag KAA och fick silar men det känns inte heller rätt

15 okt 08:55
  • Kalle Persson

Jag vill också ha det till KAA, silar känns däremot inte rätt. Några andra förslag?

15 okt 09:31
  • Robert O

Tror KOA är rätt, som ett utdraget KO. Tänk visan som Ida sjunger i Emil i Lönneberga: Lille ko Lille ko, lille söta koa.

Det är nog därför det är ett frågetecken i ledtråden. Då, åt andra hållet, blir det SILOR där man förvarar spannmål.

15 okt 09:44
  • Björn M

Jag tyckte KOA kändes väldigt långsökt men jag googlade lite och hittade följande på Wiktionary:

Substantiv
    koa

(bygdemålsfärgat) ko
    Äldre skämt (talspråk):
    Utfrågaren - Nämn ett djur på två bokstäver:
    Den utfrågade - Få se. Ja, int kan de va koa, å int kan de va loa. De måste va ea ap!

Så förmodligen är KOA det svaret som de tänkt sig eftersom det korsande måste vara SILOR

15 okt 10:02
  • Ingrid S

Björn M Kul att du tog det skämtet!

15 okt 12:53
  • Per B

Javisst sjöng väl Ida så, "lille söte koa" och senare i versen "ho som sket på broa".

15 okt 16:17
  • Karin P

Min far brukade dra det skämtet men då var det om en som löste korsord. På jamska funderade han: Int ere koa, å int ere soa (hongrisen). De gett vä e ap!

15 okt 16:23
  • Elin S

Väldigt roligt att få läsa bakgrunden till KOA, tack! :-D
    Däremot undrar jag över SILOR (som är svaret för spannmålsfrågan) då jag växte upp i jordbruk hos mina farföräldrar - då fick jag lära mig att pluralformen för en SILO är SILOS.
    Någon som vet varför det ändrats?

16 okt 12:50
  • Charlotte R

@Karin Den var bra! :-D

19 okt 03:32
  • Karin P

:-)

19 okt 06:38