Skapa ny tråd

Forum

Onsdagskryss v.20

Inlägg

Onsdagskryss v.20 > Singular eller plural?

  • Carl S

    Alla ni som skrivit "bravadeR" (plural) som svar på nyckeln 'Hjältedåd' kan ni förklara varför ni inte svarat "bravadeN" (singular) istället? För visst är det väl så att 'dåd' kan tolkas som både singular och plural?

    21 maj, 2022
  • Lena Å

    För att svaret skulle bli bravadeN skulle nyckeln ha varit hjältedådeT.

    21 maj, 2022
  • Karin P

    Jag har besvarat frågan redan på ett grammatiskt sätt, med hänvisning till obestämd respektive bestämd form. Lena ovan skriver det på ett kortare sätt men du ville ju ha en förklaring utifrån grammatiken. Titta i din andra tråd om detta.

    21 maj, 2022
  • Karin P

    Äsch, det var i en Matts W:s tråd som du frågade och fick svar. Kolla där.

    21 maj, 2022
  • Carl S

    @Karin P; enligt Wiktionary (och enligt mitt eget, enligt vissa, ihåliga huvud!) så är DÅD BÅDE bestämd och Obestämd form!

    21 maj, 2022
  • Carl S

    Jag har skrivit bravadeN och även till redaktionen så får vi se om mitt svar blir godkänt och om konstruktören har något att säga i ärendet!

    21 maj, 2022
  • Karin P

    Nej, DÅD är obestämd form i singularis och pluralis. Om jag ska ge mig så får du ge ett ovedersägligt exempel! Ett dåd, flera dåd, dådet/dåden. "Polisen misstänker att den som utförde dådet...". Likadant om det handlar om flera dåd, då blir det "...utförde dåden...".

    22 maj, 2022
  • Karin P

    Mera tjat: ett dåd kan vara bestämt/planerat men själva ordet står i obestämd form.

    22 maj, 2022