Forum
Övrigt
Inlägg
-
ordsmedjan seniorens korsord
6 jun 12:34 av Katarina M 5 -
ordsmedjan seniorens korsord
6 jun 07:39 av Katarina M 2 -
ordsmedjan seniorens korsord
6 jun 07:39 av Katarina M 0 -
ordsmedjan
6 jun 03:15 av Katarina M 2 -
tankenöten
28 maj 23:01 av Robert H 3 -
hemtrevligt, andra krysset
26 maj 15:10 av Eva A 2 -
Ur Land nr 20. Fredagskrysset
18 maj 21:16 av Annika M 1 -
Söndags kluriga
17 maj 18:39 av Annika M 3 -
Trubbel
16 maj 16:53 av Anne-Marie K 2 -
ordsmedjan
14 maj 20:30 av Valborg S 1 -
senior stora
9 maj 19:28 av Titti S 3 -
Atlasutmaningen Thailand
9 maj 14:22 av Britt-Marie W 3 -
Tankenötem
8 maj 02:26 av Robert H 5 -
ordsmedjan seniorens korsord
5 maj 07:32 av Katarina M 5 -
tankenöt v.19
4 maj 14:00 av Angelo R 5 -
Lättare
3 maj 17:47 av Teresa S 2 -
ordsmedjan seniorens korsord
2 maj 05:55 av Katarina M 4 -
ordsmedjan seniorens korsord
1 maj 13:40 av Katarina M 2 -
Gamla kryss
30 apr 08:21 av Anna H 1 -
Tankenöt, felstavat?
27 apr 10:06 av Martina H 2 -
Tankenöten,
22 apr 09:11 av Susanne M 4 -
Betalning
16 apr 17:52 av Helena-Maria M 3 -
Tankenöten
15 apr 18:44 av Sten H 18 -
ord
15 apr 17:44 av Anne-Marie S 3 -
senioren stora sista
6 apr 20:47 av Titti S 2 -
senioren stora
6 apr 18:40 av Titti S 4 -
hjälp med tankenöt v.15
6 apr 14:40 av Angelo R 4 -
Tankenöten,
5 apr 09:39 av Susanne M 2 -
ordsmedjan seniorens korsord
4 apr 04:32 av Katarina M 2 -
ordsmedjan seniorens korsord
3 apr 14:25 av Katarina M 3 -
Påsk
3 apr 11:35 av Anne-Marie K 6 -
Korsord
24 mar 08:04 av Sven H 1 -
Tankenöt 13
23 mar 11:35 av Sten H 1 -
TANKENÖT
23 mar 09:25 av Lennart A 1 -
Söndags kluriga 11
22 mar 20:29 av Annika M 5 -
Stort söndagskryss nr 10
22 mar 20:20 av Annika M 1 -
Tankenöt. 12
17 mar 13:31 av Carla L 4 -
Tankenöt v12
16 mar 19:00 av Angelica A 5 -
Seniorens stora
12 mar 08:45 av Leif P 2 -
Allersnöten nr 9
8 mar 22:31 av Eva U 6
Övrigt > Missvisande svårighetsgrader?
-
Lars B
Jag gissar att jag inte är ensam om att tidvis fundera lite över de svårighetsgraderingar som anges för olika kryss på den här sidan.
17 jan 14:10
Även om det torde vara omöjligt att ange en svårighetsgrad som faller precis alla i smaken, eftersom vi alla har olika kunskaper i olika ämnen, känns vissa av graderingarna ändå lite väl märkliga, inte minst om man jämför med hur många frågor varje kryss får här på forumet.
Några exempel:
Lördagskryss: Idag 3. Mer rimligt 1?
Matkryss: Idag 3. Mer rimligt 4?
Kändiskryss: Idag 3. Mer rimligt 2?
Nöjeskryss: Idag 3. Mer rimligt 2?
Filmkryss: Idag 3. Mer rimligt 2?
Slutligen är det förstås helt upp till de bakom sidan att välja hur de vill gradera sina kryss, men oavsett om de håller med eller inte tänkte jag att det kunde vara intressant att höra hur andra besökare här ser på saken.
-
Ingegerd Ö
Jag håller helt och fullt med dig. Ämnet har tagits upp flera gånger här, och jag tror alla tycker detsamma. Men det är ju inget att bry sig om egentligen, det är bara att lösa på så gott man kan oavsett svårighetsgrad !
17 jan 14:20
-
William Forsström
Håller helt med er, jag har också haft uppe samma frågeställning tidigare. En ytterligare intressant upptäck jag haft är att Matkryssen oftast är lite svårare än de andra. Måndagskrysset brukar vara 1 oavsett gradering.
17 jan 17:44
Kanske bara är jag hehe
-
Daniel P
Noterbart, anser jag, att INGA kryss har svårighetsgrad 4. Matkrysset borde oftast ha den graderingen. Håller f ö med dig Lars B.
18 jan 09:01
-
Susanne Massi
Jag håller med Ingegerd här, det är väl bara att lösa bäst som man kan.... ;-)
18 jan 10:26
-
Lars B
Visst, jag kan hålla med om att det är en petitess och att man förstås kan lösa kryssen lika bra med eller utan dessa svårighetsmarkeringar, men om etiketten inte speglar innehållet, vad fyller den då för funktion?
18 jan 17:26
Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg är det förstås helt upp till de bakom Korsord.se att utforma sin sida/app, men jag var likväl lite nyfiken på om jag var ensam om att ställa mig frågande till de små pennorna.
För övrigt:
Svåra krysset: Idag 5. Mer rimligt 50? ;)
-
Daniel P
Tråkigast är ju att MJ gör så många av kryssen. De handlar mest om att fylla i bokstäver, utmanar mig inte det minsta - jag vill ha min dagliga hjärngymnastik!
19 jan 08:20
-
Anne-Marie Olofshagen
Jag har konstaterat vilka som gör lätta kryss och vilka som gör svåra så bedömer jag svårighetsgraden efter det.
19 jan 13:42

