Skapa ny tråd

Forum

Övrigt > Missvisande svårighetsgrader?

• Lars B

Jag gissar att jag inte är ensam om att tidvis fundera lite över de svårighetsgraderingar som anges för olika kryss på den här sidan.

Även om det torde vara omöjligt att ange en svårighetsgrad som faller precis alla i smaken, eftersom vi alla har olika kunskaper i olika ämnen, känns vissa av graderingarna ändå lite väl märkliga, inte minst om man jämför med hur många frågor varje kryss får här på forumet.

Några exempel:
    Lördagskryss: Idag 3. Mer rimligt 1?
    Matkryss: Idag 3. Mer rimligt 4?
    Kändiskryss: Idag 3. Mer rimligt 2?
    Nöjeskryss: Idag 3. Mer rimligt 2?
    Filmkryss: Idag 3. Mer rimligt 2?

Slutligen är det förstås helt upp till de bakom sidan att välja hur de vill gradera sina kryss, men oavsett om de håller med eller inte tänkte jag att det kunde vara intressant att höra hur andra besökare här ser på saken.

17 jan 14:10
  • Ingegerd Ö

Jag håller helt och fullt med dig. Ämnet har tagits upp flera gånger här, och jag tror alla tycker detsamma. Men det är ju inget att bry sig om egentligen, det är bara att lösa på så gott man kan oavsett svårighetsgrad !

17 jan 14:20
  • William Forsström

Håller helt med er, jag har också haft uppe samma frågeställning tidigare. En ytterligare intressant upptäck jag haft är att Matkryssen oftast är lite svårare än de andra. Måndagskrysset brukar vara 1 oavsett gradering.

Kanske bara är jag hehe

17 jan 17:44
  • Daniel P

Noterbart, anser jag, att INGA kryss har svårighetsgrad 4. Matkrysset borde oftast ha den graderingen. Håller f ö med dig Lars B.

18 jan 09:01
  • Susanne Massi

Jag håller med Ingegerd här, det är väl bara att lösa bäst som man kan.... ;-)

18 jan 10:26
  • Lars B

Visst, jag kan hålla med om att det är en petitess och att man förstås kan lösa kryssen lika bra med eller utan dessa svårighetsmarkeringar, men om etiketten inte speglar innehållet, vad fyller den då för funktion?

Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg är det förstås helt upp till de bakom Korsord.se att utforma sin sida/app, men jag var likväl lite nyfiken på om jag var ensam om att ställa mig frågande till de små pennorna.

För övrigt:
    Svåra krysset: Idag 5. Mer rimligt 50? ;)

18 jan 17:26
  • Daniel P

Tråkigast är ju att MJ gör så många av kryssen. De handlar mest om att fylla i bokstäver, utmanar mig inte det minsta - jag vill ha min dagliga hjärngymnastik!

19 jan 08:20
  • Anne-Marie Olofshagen

Jag har konstaterat vilka som gör lätta kryss och vilka som gör svåra så bedömer jag svårighetsgraden efter det.

19 jan 13:42