Skapa ny tråd

Forum

Svåra krysset - sep

• Eva G

ha dessa bokstäver h***up

7 sep, 2025
  • Lena Å

Vet någon vad UP i pechblände står för?

7 sep, 2025
  • Anne-Marie E

U är uran men P står för Forfor , men fosfor finns inte i pechbläde vad jag kan förstå.

7 sep, 2025
  • Linda J

Korphona heter hrefna på isländska.
    Jag har HRE_ _ P.
    Om det blir hrefna måste det vara nåt fel eller ska in annat ord på nyckeln diktberättelse

7 sep, 2025
  • Lars Norrström

pechblände = LAI (Lai är en kortare versberättelse.)

7 sep, 2025
  • Elin S

Det är bara två rutor för pechblände, men ska prova med LAI för berättandet!

7 sep, 2025
  • Elin S

NP passar in, ingår i uran. Då blir allt rätt med HREFNA -korpflicka, PILOT-nära nosen, LAI-kort berättelse!

7 sep, 2025
  • Lars Norrström

Ursäkta Elin S. Har "Diktberättels" = LAI "Pechblände"=NP
    och "Korpflicka" = Hrefna

7 sep, 2025
  • Elin S

Ja, det var ju det jag menade... Pechblände består av uran, som NP, Neptunium i sin tur kan ingå/bli vid anrikning.

7 sep, 2025
  • Patrik Ekström

Tycker det blir lite överkurs när man ska kunna ord på isländska.

7 sep, 2025
  • Karin P

Jag hade LAI från början men ändrade när jag såg det alternativa svaret! Man ska lita på sig själv ibland.

7 sep, 2025
  • Eva G

tack så mycket för hjälpen :-)

7 sep, 2025
  • Charlotte R

Neptunium är ett syntetiskt grundämne framställt från uran och jag tror inte men gör pechblände av det! Det mesta uranet kommer dock från pechblände, vad jag förstår. Kan det vara en tankemiss från konstruktören? Man kan alltså framställa neptunium från uran som man kan få från pechblände, men Neptunium finns inte i pechblände.

Hela det här hörnet är urkonstigt.

LAI köper jag. Finns vad jag vet inget ord som heter EPI, ingår bara som del i andra ord, t.ex. episk dikt.

30 sep, 2025