Skapa ny tråd

Forum

Svåra krysset - sep

Svåra krysset - sep > Sista bokstaven

• Christina S

Kan äntligen någon svara på vad KORPFLICKA är???
    Har HRE?UP. Vet inte ens vart jag ska leta. Tacksam för hjälp.

7 sep, 2025
  • Linda J

Korphona heter hrefna på isländska. Det är det närmaste jag kommit men då passar inte EPI.

7 sep, 2025
  • Elin S

Enligt Google är beteckningen för pechblände med uran UO, men då passar inte PILOT.
    Även bly PB ingår i pechblände, men passar inte heller in...
    Funderade på om "nära nosen" kunde vara "SELAT" en sele för hund/häst, och att det kunde vara "IS" i pechblände? (I en slags drink eller i en rymdsten.)
    Berättande poesi stämmer bättre med ODE, men återigen - då stämmer inte PILOT.
    Mycket spekulationer blir det när det är så här klurigt! :-)
    Hur funderar ni andra?

7 sep, 2025
  • Elin S

NP passar in, ingår i uran. Då blir allt rätt med HREFNA -korpflicka, PILOT-nära nosen, LAI-kort berättelse!

7 sep, 2025
  • Charlotte R

Nej, varken neptunium eller nåt annat ingår i uran, då uran är ett grundämne. Neptunium är ett syntetiskt grundämne som framställs från uran. Det finns inte i pechblände eller i naturen öht (tack och lov!).

Men NP är den enda rimliga lösningen. Om det hade stått "Fås från pechblände" had jag köpte det, eftersom uranet man använder för att framställe Neptunium kan komma därifrån.

Tror det är en miss av konstruktören helt enkelt. Det enda lösning som funkar är NP.

30 sep, 2025
  • Pontus L

"Senare har man upptäckt att neptunium förekommer naturligt; det finns i spår mängder i mineraler pechblände."
    Det är från Bra böckers lexikon, där hämtade jag den uppgiften. Pålitligt lexikon, men de börjar bli lite gamla nu kanske.

30 sep, 2025
  • Charlotte R

Oj! Ja, är det så, då är ju frågan rätt ställd! Nu blir det till att googlaa

30 sep, 2025
  • Charlotte R

Hittade nåt intressant. Tydligen fanns neptunium när jorden skapades. Det har kortare halveringstid än uran (men ändå väldigt lång!), vilket har gjort att det bara finns kvar i spårmängder medan betydligt mer uran har motstått tidens tand.

Sorry att jag kom med galen information. Mina kemikunskaper är väldigt gamla, får skylla på det.

30 sep, 2025
  • Pontus L

Vad spännande info om neptunium. Att det är så gammalt! Visste jag inte.
    Jag är inte heller så duktig på kemi (inte ens gamla kunskaper, så ibland tar jag fel...), det här var ju ganska svårt att hitta har jag förstått.

30 sep, 2025