Skapa ny tråd

Forum

Svåra krysset - nov

Svåra krysset - nov > Dryckesbål och hungrig kille

• Lena Å

Dryckesbål har K*ATER
    Hungrig kille med hund SH*GGY

Idag 05:43
  • Karin P

SHAGGY tror jag det blir, han är vegetarian och hunden är Scooby Doo (osäker på stavningen där).

Idag 05:48
  • Karin P

Ska vara ett bindestreck också, annars rätt. Inte alls bekant med den serien men kanske har kille svårt att hitta rätt mat...

Idag 05:51
  • Karin P

...killen...

Idag 05:51
  • Karin P

Bålets synonym letar jag också efter. L, N eller R och möjligen J är väl de enda bokstäver som funkar.

Idag 05:57
  • Lena Å

Tack Karin, jag tror också på SHAGGY.

Idag 06:01
  • Lena Å

Från NE

krater
    krater [-t?´r] (grekiska krate´r 'blandningskärl', 'krater'), antikt grekiskt kärl av keramik eller metall för blandning av vin och vatten.

Idag 06:04
  • Karin P

Tack! Jag är för snål för att ha NE på nätet. Borde kanske tänka om...

Idag 06:06
  • Karin P

Den sista nu: Vad blir det på Rödhårig aktör? Där har jag **LURTER - låter inte riktigt bra...

Idag 06:12
  • Lena Å

KULÖRTEN

Idag 06:14
  • Karin P

Men hur kan det vara en aktör? Även om man delar det till KUL-ÖRTEN så känns det konstigt.

Idag 06:16
  • Karin P

Men om det är rätt, så är krysset klart. Tack!

Idag 06:22
  • Lena Å

Wikipedia

Wiktor "Kulörten" Andersson, egentligen Wiktor Herman Andersson, född 19 juni 1887 i Kungsbacka, död 13 september 1966 i Västerleds församling i Stockholm, var en svensk skådespelare. Han lär ha fått smeknamnet "Kulörten" på grund av sitt röda hår.[1]

Idag 06:25
  • Karin P

Ah, honom har jag ju hört talas om men det hade totalt fallit ur minnet. ;-)

Idag 06:27
  • Karin P

Tack för hjälpen, Lena! Nu kan jag sova gott, varit uppe hela natten.

Idag 06:37
  • Lena Å

Varsågod och sov gott!

Idag 06:57
  • Karin P

Tack! Snart, ska bara ta en liten fika med varm choklad och knäckemacka först. Det sover åtminstone jag bra på.

Idag 07:08
  • Linda J

Karin P
    Jag har inte heller NE, men svenska.se funkar jättebra och är gratis :)

Idag 07:45
  • Karin P

Jag använder ofta svenska.se för att hitta ålderdomliga ord men tänkte inte alls på den sajten när jag grunnade på krater m.m. Tack för att du påminde mig, Linda!

Idag 08:07