Skapa ny tråd

Forum

Svåra krysset - nov

Svåra krysset - nov > Dryckesbål och hungrig kille

• Lena Å

Dryckesbål har K*ATER
    Hungrig kille med hund SH*GGY

3 nov, 2025
  • Karin P

SHAGGY tror jag det blir, han är vegetarian och hunden är Scooby Doo (osäker på stavningen där).

3 nov, 2025
  • Karin P

Ska vara ett bindestreck också, annars rätt. Inte alls bekant med den serien men kanske har kille svårt att hitta rätt mat...

3 nov, 2025
  • Karin P

...killen...

3 nov, 2025
  • Karin P

Bålets synonym letar jag också efter. L, N eller R och möjligen J är väl de enda bokstäver som funkar.

3 nov, 2025
  • Lena Å

Tack Karin, jag tror också på SHAGGY.

3 nov, 2025
  • Lena Å

Från NE

krater
    krater [-t?´r] (grekiska krate´r 'blandningskärl', 'krater'), antikt grekiskt kärl av keramik eller metall för blandning av vin och vatten.

3 nov, 2025
  • Karin P

Tack! Jag är för snål för att ha NE på nätet. Borde kanske tänka om...

3 nov, 2025
  • Karin P

Den sista nu: Vad blir det på Rödhårig aktör? Där har jag **LURTER - låter inte riktigt bra...

3 nov, 2025
  • Lena Å

KULÖRTEN

3 nov, 2025
  • Karin P

Men hur kan det vara en aktör? Även om man delar det till KUL-ÖRTEN så känns det konstigt.

3 nov, 2025
  • Karin P

Men om det är rätt, så är krysset klart. Tack!

3 nov, 2025
  • Lena Å

Wikipedia

Wiktor "Kulörten" Andersson, egentligen Wiktor Herman Andersson, född 19 juni 1887 i Kungsbacka, död 13 september 1966 i Västerleds församling i Stockholm, var en svensk skådespelare. Han lär ha fått smeknamnet "Kulörten" på grund av sitt röda hår.[1]

3 nov, 2025
  • Karin P

Ah, honom har jag ju hört talas om men det hade totalt fallit ur minnet. ;-)

3 nov, 2025
  • Karin P

Tack för hjälpen, Lena! Nu kan jag sova gott, varit uppe hela natten.

3 nov, 2025
  • Lena Å

Varsågod och sov gott!

3 nov, 2025
  • Karin P

Tack! Snart, ska bara ta en liten fika med varm choklad och knäckemacka först. Det sover åtminstone jag bra på.

3 nov, 2025
  • Linda J

Karin P
    Jag har inte heller NE, men svenska.se funkar jättebra och är gratis :)

3 nov, 2025
  • Karin P

Jag använder ofta svenska.se för att hitta ålderdomliga ord men tänkte inte alls på den sajten när jag grunnade på krater m.m. Tack för att du påminde mig, Linda!

3 nov, 2025