Forum
Måndagskryss v.30
Grymma
27 jul 08:55 av Ragnar H 3 -
Uppåt i landet
24 jul 19:19 av Mathias N 2 -
Hjälp
24 jul 19:14 av Mathias N 3 -
Segel?
24 jul 17:02 av Cecilia H 7 -
Söva barnen ?
23 jul 15:02 av Inger D 16 -
body guard
23 jul 14:35 av Berit H 2 -
rapportera?
22 jul 11:09 av Catharina E 6 -
Går bet
22 jul 08:05 av Kristina J 1 -
Namn
21 jul 16:00 av Mathias N 2 -
Gula ord
21 jul 15:47 av Mathias N 2 -
Hjälp
21 jul 15:41 av Mathias N 2 -
K eller C
21 jul 10:18 av Bertil L 5 -
Önskar hjälp
21 jul 07:44 av Stefan H 1
Måndagskryss v.30 > Söva barnen ?
-
-
-
Inger D
Hej, ja men nyckeln är ju natta!!!
23 jul 16:31
Svaret är ett ord på fyra bokstäver
De tre sista bokstäverna är ö v a och jag tror ju att det blir s ö v a
.Därför undrade jag....... -
Martina Halldin
jag skrev också söva, synonym till söva = få att somna vilket är samma som natta. så tänkte jag :)
23 jul 17:10 -
-
-
-
Susanne Massi
Annars tycker jag väl att det är ganska synonymt?! ;-) Natta, söva, vyssja, vagga, eller sjunga godnatt-visa. ;-)
24 jul 12:42 -
Karin P
Jag tror dock inte att så värst många föräldrar säger att de ska söva sina barn när det är dags att natta dem. Och narkossköterskan säger nog inte heller att hon/han ska natta patienten som ska sövas. Idioti att likställa de två orden!
24 jul 14:56 -
-
Björn M
När jag var liten så använde mina föräldrar uttrycket "söva barnen" ibland när de skulle natta oss.
25 jul 06:34
Jag provade även att googla på uttrycket och ser att det fortfarande verkar förekomma. -
-
Carl S
Eller doppa "sussen" i konjak! Det måste väl vara synonymt med "söva"?! Antingen om ungen suttar på "sussen" eller om han/hon somnar av ångorna!
25 jul 18:03 -
Susanne Massi
Det har jag aldrig hört, men så är jag inte så gammal heller, spriten fick vi vänta med i några år.... ;-)
26 jul 14:17 -
Mathias N
Jag fick fel på SOVA för NATTA och NORRÖVER på uppåt i landet. Det skulle varit NORROVER men jag skrev NORRÖVER...så en enda sketen bokstav fel...mycket märkligt och mycket irriterande.
28 jul 14:25
NORROVER finns inget som heter fick jag reda på och det låter inte heller som riktig svenska men facit visar NORROVER. -
Ingegerd Ö
Men snälla Mathias, det förstår du väl att alla facit är lika ! Det är en omöjlighet att det står fel i just ditt facit, på ditt inskickade kryss.
28 jul 14:31
Titta en gång till! Har du inte blandat ihop vad som är ditt inskickade och vad som är facit? -
Mathias N
Nej det har jag inte...jag har kollat 4 gånger nu och det är inringat med rött vad som är fel....det ska vara ett O på NORROVER OCH sova på NATTA men när jag skrev NORRÖVER med Ö då fick jag fel på det och NATTA blev då SÖVA...men det fanns inget som heter NORROVER....någonting är mycket skumt med Måndagskrysset vecka 30.
28 jul 15:23