Skapa ny tråd

Forum

Arkivkryss

• Britt-Marie E

Hamnarbetarens granne ?
    Annikas bästis?
    Vill någon hjälpa mig

23 mar 08:23
  • Anette Demmers

Ulanova (enligt tidigare svar)
    Eva

23 mar 08:41
  • Britt-Marie E

Tack så mycket

23 mar 14:39
  • Patrik Ekström

Jag irriterar mig på att jag inte hittar kopplingen mellan Ulanova och hamnarbetaren. Hoppas konstruktören kan flika in och ge lite klarhet.

23 mar 17:17
  • Anette Demmers

Ja det skaver lite

23 mar 17:35
  • Pontus L

Dansaren Galina Ulanova står staty i Stockholm, och närmsta statygranne är Hamnarbetaren, en staty av Constantin Meunier. I Myggans nöjeslexikon reflekterar artikelförfattaren att båda båda är kroppsarbetare, och därför passar det att de är skulpturgrannar.
    Nu lär Hamnarbetaren vara flyttad, men det är ju ett gammalt återpublicerat korsord. Jag har lite svårt att hitta var Ulanova-statyn står numera, tidigare i alla fall vid Dansens hus.

23 mar 18:21
  • Karin P

Skönt att få svar på det. Tack, Pontus!

23 mar 18:48
  • Patrik Ekström

Tack, Pontus. Nu kan jag släppa det :)

23 mar 19:51
  • Anette Demmers

Tack för det Pontus!

23 mar 20:46
  • Patrik Ekström

Kunde inte riktigt släppa det, så gjort lite detektivarbete och hittade följande:
    Ulanova stod vid Dansmuseet (Inte dansens hus) i Stockholm och har enligt deras instagramsida magasinerats inför flytt till Solna 2028.

Ett facebook-inlägg av Arbetarnas kulturhistoriska sällskap från januari 2025 säger att hamnarbetaren är tillbaka till sin senaste plats utanför norra latin-skolan efter att ha varit utlånad till ett museum i Köpenhamn.

23 mar 23:58
  • Pontus L

Tack Patrik för den extra informationen.

24 mar 10:42