Skapa ny tråd

Forum

Månadskryss - maj

Månadskryss - maj > Yttring Sia

• Roland S

Svaren som har givits går inte ihop?

1 maj 11:36
  • Catharina E

Jag håller med dig!

1 maj 11:40
  • Lena Å

Volymenhet blir ÅM.

1 maj 12:03
  • Robert G

Frågan är vad SIA blir. Det måste bli SPA eller SPÅ. Men skriver man SPÅ så blir "Yttring" FRÅMTONING. Det verkar vara fel i konstruktionen.

1 maj 12:08
  • Lena Å

Men sia kan ju inte bli SPÅ med korsande framtoning och uppe lodrätt i mitten ser ju nyckeln rektangel ut att bli trekant!
    Även med nyckeln ingalunda uppe till höger verkar det vara nåt fel.

1 maj 12:17
  • Robert G

Jag har inte löst så stor del av övre delen ännu men har skrivit Fyrkant på "rektangel". En rektangel är ju per definition en fyrkantig geometrisk figur så trekant kan inte vara rätt.

1 maj 12:19
  • Robert G

Nu har jag löst hela och fick också "trekant" till slut. Väldigt märkligt. Och "sia" blev spa. Och Ingalunda på 3 bokstäver blev "eja"?

1 maj 12:50
  • Lena Å

Jag fick ingalunda till EJÄ för man säger väl barärmad?

1 maj 13:08
  • Lena Å

Fel av mej, ska vara bararmad.

1 maj 13:10
  • Robert G

Jag tror det är "bararmad". Ärm är ju en del av tröjan, så det är armen som är bar tänker jag.

1 maj 13:10
  • Martina Halldin

han verkar festat lite för mycket på valborg innan han skapade detta korsord,
    utan tröja borde ju rent teoretiskt bli barbröstad och rektangel är ju inte en triangel

1 maj 13:21
  • Karin P

Felaktiga nycklar är ju lätta att korrigera i dessa fall. Värre är att tro att EJA är samma som ingalunda vilket det ingalunda är. Det är ett annat ord för ACK och ett uttryck för längtan i ex.vis "Eja vore vi där". Dessutom: under en tröja kan finnas ett linne, en BH eller en brynja. Så den nyckeln är korrekt.

2 maj 01:42
  • Gunilla B

Hoppas någon av er har kontaktat redaktionen angående felaktiga nycklar och svar.

2 maj 09:10
  • Kerstin Karlsson

Angående SIA och SPÅ så kanske konstruktören glömt att sätta en liten pil till höger, då blir det SPÅ.

2 maj 12:04
  • Lena Å

Jag har skrivit til redaktionen (idag).

2 maj 13:24
  • Karin P

På lösningen till Ingalunda räcker det med ett tjockt streck efter J.

2 maj 14:54
  • Karin P

Att det skulle saknas en pil är nog inte troligt eftersom S har vit ruta och PÅ gula. Man brukar väl inte blanda ord på det sättet.

4 maj 17:08
  • Gunilla B

Nej, det bukar konstruktörerna aldrig göra.

4 maj 21:05
  • Linda J

Frågan är om man kan skicka in med fel ord innan de rättat nyckeln? Är otålig . : /

7 maj 03:18
  • Gun-Britt S

Jag har bara två rutor på ingalunda så den är rätt på mitt kryss,men resten är samma fel

7 maj 11:57
  • Michaela Lejonberg

Någon som hört nåt??
    De tog bort måndagskrysset pga nåt fel, tog de rent av bort fel kryss? Att det var månadskrysset som skulle bort? Det är ju lätt att ta fel på måndag och månad.

7 maj 12:54
  • Linda J

Michaela Det var flera fel i Måndagskrysset, så var nog därför de tog bort det.

7 maj 14:54
  • Michaela Lejonberg

Godkänns både framtoning och fråmtoning? Nån som hört något??

7 maj 23:25
  • Carl S

Nää, konstruktören led nog av en kraftig baksmälla eller nåt när han gjorde detta kryss! För det är väl enda förklaringen till att man får en 'Rektangel' till att bli en TREKANT!!

8 maj 17:19
  • Michaela Lejonberg

Va ju massa fel... inget svar än?

9 maj 12:53
  • Iris N

Christer lider av cancer. googla

9 maj 12:59
  • Susanne Massi

Så tråkigt, hoppas att det blir bättre! ;-)

10 maj 09:41
  • Per B

Nyckeln "REKTANGEL" borde ändras till "TRIANGEL", samt nyckeln "SIA" till "KURORT". Då stämmer det bättre.

12 maj 10:36
  • Lena Å

Ser nu att man ändrat i korsordet enligt Per B:s förslag men men ingen rättelse på nyckeln Ingalunda. Räcker ju med en "Ttock" linje efter J.

12 maj 10:59
  • Lena Å

Skull stå tjock linje.

12 maj 10:59
  • Lena Å

Kan EJA vara rätt ändå?

från SAOB Eja

5) (┼) ss. uttr. för avvisande l. likgiltighet. Studenten .. sade til Mölnaren: .. vthi hwad skick eller skapnat wille i see .. (djävulen)? Eya sade Mölnaren, vthi hwad skapnat tu helst wil. Lindner Tijdhfördriff 22 (1641).

12 maj 11:12
  • Ingegerd Ö

Hm...mycket långsökt, men det är ju konstigt också att nyckeln "ingalunda" med det rätta svaret EJ redan finns i krysset - inte långt härifrån heller.
    Man brukar väl inte ha två frågor med samma svar i samma kryss ?

12 maj 15:03
  • Charlotte R

Har de ändrat i krysset? Jag hittar inte det där Sia som ska korsa FRAMTONING någonstans.

19 maj 21:08
  • Charlotte R

Förlåt. Jag ser nu att ni redan skrivet att det ändrats. Missade det.

19 maj 21:11
  • Karin P

Det tjocka strecket efter J i EJA har dock inte satts dit än.

21 maj 14:42