Skapa ny tråd

Forum

Onsdagskryss v.33

Onsdagskryss v.33 > Appropå fel...

• Elin S

Har fått lära mig (i skolan, många år sedan) att "rom-mynt" hette DINARER, men lösningen i krysset blir DENARER för att passa med korsande ordet NATUREN för "personligheten".

Ännu en felstavning? Eller beroende på vilket land?
    -----

Svenska.se
    https://svenska.se > saol > sok=din...
    dinarer | SAOL
    din·ar [-a´r] substantiv ~en ~er  en myntenhet i vissa sydliga länder. Singular. en dinar, obestämd form. en dinars, obestämd form genitiv.

16 aug, 2024
  • Peter M

På svenska.se fungerar det som så att man fyller i de bokstäver man har och sätter frågetecken för de man saknar. Så här alltså:

d?nar
    Jag gjorde så och fick:
    https://svenska.se/tre/?sok=d%3Fnar&pz=1

Min teori: dinar/denar kommer från arabiska. Det språket använder inte vokaler i skrift. Så transkriberat till civiliserat språk blir det d*n*r. Vokalerna får man fylla i själv. Därav den dubbla stavningen.

16 aug, 2024
  • Susanne Massi

Vet inte, men inget jag känner igen ifrån skolan. Samma med ekvationer, "Det kommer du få stor nytta av i livet", jag har väl aldrig använt det efter skolan.... ;-)

16 aug, 2024
  • Peter M

@Susanne
    Så du har aldrig räknat ett tal av typen 7*7=49?
    Det är en ekvation. Den kan ställas upp som:
    7*X=49
    X=49/7
    X=7
    7*7=49 VSB

16 aug, 2024
  • Jan O

Hej. Tänkte lika som er MEN hittade detta på Wiki
    "Denarius (plural: denarer) är ett romerskt silvermynt som började präglas 211 f.Kr. och var ett av de vanligaste mynten i omlopp."

16 aug, 2024
  • Elin S

Ok, tack Jan O, då har jag lärt mig något nytt även idag! :-)

16 aug, 2024
  • Elin S

Håller med Susanne, men tackar även Peter M för ditt första inlägg, intressant att veta om språk!

16 aug, 2024
  • Carl S

Jag måste nog hålla med Peter M! Det är fler än 1 gång jag har haft nytta av t.ex. Pythagoras sats...

19 aug, 2024
  • Carl S

@Peter M; glömde tacka dig för språklektionen! Arabiska kan ju vara bra at kunna nuförtiden...

19 aug, 2024
  • Susanne Massi

Peter, måste du svara så nedlåtande? :-( Självklart har jag använt multiplikation, allt sitter fortfarande i huvudet!

19 aug, 2024
  • Peter Forsberg

Kommer osökt att tänka på ordet Narcissist

19 aug, 2024
  • Peter M

Susanne:
    Det var inte alls meningen att vara nedlåtande. Inte denna gång i alla fall. Om du uppfattade det så beklagar jag.
    Det är klart att jag fattar att du har använt multiplikation, det är bara det att de flesta ser nog inte ett enkelt gångertal som en ekvation.
    Peter F:
    Vilka tjusiga ord du kan. Och du stavade rätt också. Gratulerar!

19 aug, 2024
  • Susanne Massi

Du har rätt i att jag inte ser ett enkelt gångertal som en ekvation! ;-)

20 aug, 2024