Skapa ny tråd

Forum

Lilla krysset - feb

• Leif Persson

Jag är utomordentligt trött på att konstruktörerna envisas med att ange en svårighetsgrad på sina korsord. Vem har nytta av den informationen då den sällan är relevant, bara vilseledande. Slentrian utan like som man inte hittar i någon korsordstidning som man kan köpa i på stan.
    Ta bort skiten!!

1 feb, 2022
  • Anne-Marie Olofshagen

Haft samma tanke. Det den andra kan kanske den andra inte kan och då kan man inte sätta någon svårighetsgrad på korsordet. Du förstår säkert hur jag tänker.

1 feb, 2022
  • Sten H

Kan dela din uppfattning, men visst finns det korsordstidningar med angiven svårighetsgrad. På vilket sätt skulle det vara vilseledande?

2 feb, 2022
  • Maja W

Alltid är det nån som klagar på nåt... Lyxproblem...

3 feb, 2022
  • Tommy B

Gnäller tycker jag är ett bättre ord:-)

3 feb, 2022
  • Leif Persson

Kära vänner.
    Jag har bara redovisat min syn på användningen av svårhetsgraden på korsorden på den här siten. Jag tycker inte att det är någon information som jag behöver. Särskilt då den är likadan år efter år oavsett vilket korsord jag försöker lösa. Lätta och lilla krysset 2, svåra 5 och övriga 3. Jag är väl medveten om att varje lösare uppfattar svårighetsgraden olika samtidigt som nätet erbjuder ett oändligt utbud av hjälpmedel för mig som lösare.
    I de flesta tidningskorsord försöker man åtminstone hjälpa lösaren med att hitta rätt i valet av korsord då man säker är medvetna om att alla inte lider av lyxproblemet att ha en dator tillgänglig när det är dags att lösa korset. Hemma, ute, i badet...
    Och Tommy B. Så snar någon har synpunkter på forumet så är du framme och hackar på vederbörande. Har du ingenting vettigt att framföra så håll tyst!
    Med vänlig hälsning,
    Leif

3 feb, 2022
  • Susanne Massi

Nu ska vi vara snälla! ;-)

4 feb, 2022
  • Tommy B

Till Leif Persson
    Nu ska jag hacka lite till:
    Gillar du inte Korsord.se så är det väl bara att säga upp medlemskapet.
    Med vänlig hälsning.

4 feb, 2022
  • Karin P

Leif, har du inte sett att även 4 används i graderingen här?

4 feb, 2022
  • Gunilla B

Leif Persson det stämmer väl inte helt när det gäller korsordstidningar "som man kan köpa på stan". En del tidningar anger kryssens svårighetsgrad medan när det gäller andra framgår det av tidningens namn. Några exempel är Nybörjarkryss, Lätt & Lagom, Mästarkryss och Buslätta korsord.

Själv tycker jag det är en bra fingervisning även om alla inte uppfattar den på samma vis. När jag som total novis började lösa korsord här underlättade det i alla fall för mig. Nu när jag snart löst 13 000 kryss här på sidan tar jag mig an alla men visst märker jag att det finns en skillnad i svårighetsgrad. Jämför man ett måndagskryss med svåra krysset blir det väldigt tydligt.

Ärligt talat så förstår jag inte problemet. Man skulle kunna jämföra det med skidbackar och tycka det är onödigt att markera att det finns olika svårighetsgrad på pisterna, från grön till dubbelsvart.

4 feb, 2022
  • Karl-Axel Edén

Jag tycker att konstruktörens namn är den bästa fingervisningen på svårighetsgrad. Och jag tycker precis som Leif beträffande Tommys ton.

7 feb, 2022
  • Matts Wiberg

Att ni bara orkar.

21 feb, 2022