Skapa ny tråd

Forum

Sportkryss - dec

Inlägg

Sportkryss - dec > Det är nära?

  • Leif Persson

    Tittade in på min egen lösning och jag har skrivit FOKALPLANET.
    Karin P har föreslaget LOKALPLANET.
    Tror mera på min lösning men jag blir osäker när det finns alternativ.
    foka´lplan (av nylatin foca´lis, av latin fo´cus, se fokus), plan som är vinkelrätt mot optiska axeln och för parallellt infallande strålar (oändligt avlägset.
    Kommentarer?

    13 dec, 2021
  • Björn B

    Jag har skrivit LOKALPLANET

    13 dec, 2021
  • Tommy B

    Jag har googlat lite och är nog överens med Leif Persson
    FOKALPLANET

    13 dec, 2021
  • Carl S

    Ser man rent fotografiskt på det så behöver ju FOKALPLANET inte vara nära, det kan vara oändligt långt bort så jag tror nog mer på LOKALPLANET

    13 dec, 2021
  • Tommy B

    Dictionary.com/
    Fokalplan
    tvärplanet i ett teleskop där den verkliga bilden av en avlägsen vy är i fokus

    13 dec, 2021
  • Leif Persson

    Fokalplanet är aldrig oändligt långt borta men de strålar som man vill fokusera kan vara det. Fokus (planet) blir ju alltid nära om man vill se något i en kikare eller i ett teleskop. Lokalplanet däremot kan ju ligga varsomhelst i världen. Jag kör på min lösning tills jag blir övertygad om något annat.

    13 dec, 2021
  • Karin P

    Detta är ett medelsvårt kryss. Fokalplanet är nog mer okänt för vanligt allmänbildade personer än lokalplanet, ett begrepp som också används ganska flitigt av politiker. Så jag tror fortfarande på min lösning.

    13 dec, 2021
  • Tommy B

    Jag har en känsla av att så fort det handlar om något som har med matematik att göra så är det okänt för vanligt allmänbildade personer.
    Går man in i SAOL och söker LOKALPLAN så fås inget svar utan frågan
    menade du FOKALPLAN:-)

    13 dec, 2021
  • Karin P

    I obestämd form kan det vara både en och ett plan. På lokalplanet resp. i lokalplanen.

    13 dec, 2021
  • Leif Persson

    Huruvida klassning av korsorden i korsord.se har jag ingen åsikt om längre. Har påpekat tidigare att klassningen ofta är fel men har bara fått kritik.
    Jag har haft förmånen att läsa elektronfysik på högskolenivå där fokalplanet är väsentligt när man använder magnetfält för att styra och fokusera (bland annat) elektronstrålar. TjockTV är en välkänd tillämpning.
    Klassik optik behöver jag säkert inte nämna.
    Konstruktören får väl döma i slutända men jag vidhåller att den enda rimliga och rätta lösningen. Lokal eller fokal är en smaksak men fokal är alltid nära!

    13 dec, 2021
  • Karin P

    Det är ju det lokala också, nära dem som bor och/eller verkar där.

    13 dec, 2021
  • Tommy B

    Med tanke på vad du säger om svårighetsgraden, så har du förmodligen rätt, men fokalplanet är också rätt - två svar på ledtråden och det är ju inte första gången:-)

    13 dec, 2021
  • Susanne Massi

    Jag skrev till redaktionen nu för att fråga om både L och F godkänns. Svar kommer nog inom 11 dagar, men säkra kan vi inte vara!? ;-)

    19 dec, 2021