Forum
Krypto v.12
Säjer ???
18 mar 08:45 av Börje H 7 -
kan jag...
17 mar 06:45 av Catharina E 3
Krypto v.12 > Säjer ???
-
Börje H
Kan man verkligen stava " Säger " med " Säjer ". Vad kan det annat bli än J på 19.
18 mar 08:45 -
-
Carl S
OK, jag köper det, MEN det ser helt galet ut för en gammal uv som dessutom är självutnämnd språkpolis! (Utan att ha något annat än 'känsla' att gå på!)
19 mar 15:09 -
Anette Demmers
Jag håller helt med dig Carl S. Någonting har hänt med svenska språket. Mitt största problem är när någon säger att dom bor själv. Ja, det är ju så klart, bo själva måste vi alla göra, ingen kan bo åt någon annan. Det är en helt annan sak att bo tillsammans med någon.
19 mar 15:26 -
Karin P
Många är rädda för att framstå som beklagansvärda om de säger att de bor ensamma. Det är nog därför som "själv" har spritt sig så snabbt. Jag gillar inte heller "säjer" i skriftspråk.
19 mar 16:15 -
Karl-Axel Edén
Håller med om att det känns helt galet att säga kan accepteras med j. Men någon har tydligen bestämt att det ska vara ok. Sorgligt säger jag. (Använder g eftersom det ju är det korrekta)
20 mar 06:53 -
Raija T
jag hittade svaret när jag kollade om detär rätt med att säja och det hittade jag på ordkollen
20 mar 07:10 -
Karin P
Det är mycket som anses vara rätt idag fast det är fel, t.ex. att kalla en kviga för en ung ko. Kvigan blir ko när den föder sin första kalv. Att inte hålla isär sådana fundamentalt olika begrepp är bedrövligt.
20 mar 15:51