Skapa ny tråd

Forum

Måndagskryss v.44

• Mary B

Jag har en fråga. Apelsinfärgade får jag till ORANGEA??
    Det rätta svaret är att det (enligt SAOL) oftast är oböjligt och stavas orange och inte orangea.

28 okt, 2024
  • Yvonne O

Orangea är godkänd skriftform.

28 okt, 2024
  • Mary B

Tack Yvonne O

28 okt, 2024
  • Charlotte R

Jodå, SAOL godkänner visst ORANGEA som alternative stavning. Kolla längst ner under "Postiv".

"den/det/de onrange (orangea) + substandtiv"

Själv tycker jag det är märkligt att skriva orange när man säger det med A på slutet. Den orange bilen - låter ju inte klokt. Så jag skriver faktiskt orangea också.

29 okt, 2024
  • Charlotte R

Under "Positiv" skulle det vara. Ursäkta. Är så van att man alltid kan redigera, så jag slarver med att kolla att jag skrivit rätt innan jag skickar.

29 okt, 2024
  • Carl S

Du är ite ensam, Charlotte R! *LOL* Orangea låter ju inte heller riktigt klokt! Brandgul... men det är kanske min höga(? ni får gärna protestera!) ålder?

2 nov, 2024
  • Susanne Massi

Färger som vi sa förr har tydligen många gånger döpts om, bara för det kommer jag inte ihåg någon nu.... ;-)

3 nov, 2024
  • Susanne Massi

Färgen är orange men pm det är flera ska det vara a på slutet. ;-)

3 nov, 2024
  • Susanne Massi

Nu kom jag på, rostbrun. det används nog inte längre?! ;-)

3 nov, 2024
  • Gunilla B

Förr sa man oftast skär om rosa.

3 nov, 2024
  • Karin P

Jo, det såg jag nyligen i en klädkatalog.

3 nov, 2024
  • Karin P

Svaret ovan är till Susanne.

3 nov, 2024
  • Susanne Massi

Ok, Karin! ;-)

3 nov, 2024
  • Susanne Massi

Men om ska det vara! ;-)

3 nov, 2024
  • Ingegerd Ö

Och så har vi ju gredelin , och även violett, det har väl konkurrerats ut av lila.

3 nov, 2024
  • Karin P

Icakuriren nr 44 har en intressant artikel om färgers vara och inte vara. Där påstås att gredelint är på väg ut men nog är väl tant Gredelin odödlig... Ang violett så finns även det i min senaste klädkatalog.

3 nov, 2024