Skapa ny tråd

Forum

Måndagskryss v.19

Måndagskryss v.19 > Om sig och kring sig?

• Daniel P

Är det samma sak som girig? Jag har nog använt det uttrycket som att personen ifråga är lite besvärlig och omständlig...

12 maj, 2022
  • Margareta K

Jag har skrivit GIRIG

12 maj, 2022
  • Maria Sandell

Om sig och kring sig betyder sparsam. Att tänka sig för.

13 maj, 2022
  • Maria T

Det är märkligt, och spännande, med synonymer. Jag tycker också att uttrycket "om sig och kring sig" beskriver en person som inte är direkt snål, men är noga med att räkna kronor och ören. Då kan det tangera att vara snål. En person som är lite besvärlig och omständlig brukar jag kalla "närig" (kan vara dialektalt) och det är synonymt med girig...

14 maj, 2022
  • Rolf G

Enl. Henrik Rosenkvist professor i nordiska språk Göteborgs universitet
    är det ett ålderdomligt uttryck som med tiden har fått lite olika betydelser både regionalt och dialektalt öppet för olika tolkningar.
    Det kommer ursprungligen från ett äldre talesätt, nämligen "man får vara om sig och kring sig, om man skall få något i sig och på sig". Thore Skogman har faktiskt skrivit en liten visa om detta. Ordspråket syftar till att man skall vara flitig och inte ligga på latsidan om man skall få mat och kläder. Själv är bäste dräng och man ska inte bara lita på andras välvilja utan får ta saken i egna händer.

14 maj, 2022
  • Rolf G

Thore Skogmans visa för den som vill ha lite nostalgi, gå in på länken nedan:
    https://www.youtube.com/watch?v=GL82Dc_Wd0k

14 maj, 2022
  • Daniel P

Tack för info Rolf G!

15 maj, 2022