Skapa ny tråd

Forum

Historiekryss - dec

Inlägg

Historiekryss - dec > Värmer i bilen?

  • Rickard S

    Ville skriva AC men nej...motsatsen till AC eller?

    5 dec, 2021
  • Tommy B

    ska vara AC

    5 dec, 2021
  • Karl-Axel Edén

    Hur menar man? Är det växelström från alternatorn som värmer via el-element? Eller är det elvärme i en elbil? (Bör isf genereras från batterierna via en inverter) Eller menar man att ac-kompressorn blir varm? Det sker ju isf i motorutrymmet och lär inte värma mycket i bilen.

    16 dec, 2021
  • Tommy B

    Air-condition

    16 dec, 2021
  • Karl-Axel Edén

    Jo, självklart! Men air condition ger kyld luft, inte värmd luft. Därav funderingen hur man kommer fram till att den skulle värma i bilen

    16 dec, 2021
  • Susanne Massi

    Jag, som teknisk idiot, tyckte också det var konstigt! ;-)

    17 dec, 2021
  • Nilla Stjärnberg

    Jag Med men det var ju vad man kom fram till

    17 dec, 2021
  • Tommy B

    I min bil finns det ett värmereglage som gör att jag kan få varm eller
    kall luft när jag har AC-n på

    17 dec, 2021
  • Karl-Axel Edén

    Nja, då är ju reglaget till för att minska kyleffekten, eller t.o.m blanda in varmluft i den. Varmluften får du då från en annan källa i bilen än ACn och den blandas in i den kylda luften för att minska kylan. Fördelen med detta är att du torkar ut luften och kan minska frost på rutorna. Men stäng annars hellre av ACn om du inte behöver kylan. Kompressorn gör att bilen drar mer bränsle, (eller el om det är en elbil)

    AC står för Air Conditioning, alltså luftkonditionering. Luftkonditionering betyder att man kyler luften genom att ta bort värme och fukt ur den.

    (Det görs f.ö. genom att först komprimera den, och sedan använda temperatursänkningen som sker vid trycksänkningen för att få kyla. Denna kyla förflyttas sedan in i utrymmet som ska kylas)

    Detta är en grov förenkling förstås. Men det borde räcka som förklaring till att en AC inte värmer något. Den tar bort värme. Överskottsvärmen i exempelvis en bil vill man inte ha in i kupén. Kompressor är ett ineffektivt sätt att skapa värme. Värme har man redan iom att motorn blir varm. Denna värme används för att värma kupén, inte en AC.

    (På en elbil får man göra på annat sätt. Därav min fundering tidigare om hur konstruktören möjligen har tänkt)

    Skulle gärna vilja se konstruktörens förklaring till hur han har tänkt här. Jag tror nämligen att han har tänkt fel, om nu svaret ska vara AC. Det är i så fall ok. Vill bara veta.

    17 dec, 2021