Skapa ny tråd

Forum

Svåra krysset - apr

Svåra krysset - apr > En sämre del

• Pontus L

Hej, det här är konstruktören av krysset. Jag har sett i forumet att flera föreslagit UNDERLAG till nyckeln "En sämre del".
    Nu är det inte det svaret jag tänkt mig, men ni får gärna säga varför det skulle bli det. Men jag känner inte att ett underlag måste vara sämre - ett lag som ligger under kanske... Men det kallar man ju inte underlag. Jag brukar ha koll på de dolda bokstäverna så att de inte inbjuder till andra svar på det sättet.

7 apr 23:24
  • Karin P

I så fall ser jag två möjliga svar:
    1. UNDERTAG (i motsats till ÖVERTAG) och
    2. UNDERJAG (som då skulle motsvara DETET hos Freud).

Och då är de väl likvärda med tanke på att båda känns som onödiga nybildningar. I det första fallet är ju det adekvata ordet UNDERLÄGE och 2:an har jag varken hört eller läst någonstans. Så det kanske ändå rör sig om ett tredje ord som inte jag får fram, åtminstone inte så här sent/tidigt. ;-)

8 apr 03:53
  • Susanne Massi

UNDANTAG? ;-)

8 apr 07:32
  • Titti S

vederlag ?
    nederlag?

8 apr 09:02
  • I B M

Jaha, jag trodde jag var klar med svåra krysset... tydligen inte, så då struntar jag i det den här gången.

8 apr 09:37
  • Susanne Massi

Men IBM, det är ju många dagar kvar, kanske kan vi få rätsida på det! Själv har jag slutat att skicka in arkivkryssen, där brukar jag få flera fel. ;-)

8 apr 09:50
  • Nilla Stjärnberg

Tycker jag prövat alla boktäver och förstår ej vad det annars kan bli än UNDERLAG för det är det som låter rimligast till sämre del

8 apr 09:55
  • Susanne Massi

Tittis förslag UNDERLAG tycker jag låter bra, men som sagt, vi får väl se vart det tar vägen... ;-)

8 apr 10:12
  • Ingela B

Underdeg ?

8 apr 11:29
  • Lena Å

Underdeg tror jag också på Ingela!

Ordet finns i SAOB med betydelsen det slam som avsätter sig under silplåten, särskilt i ett kombinerat mäsk- och silkar

8 apr 11:44
  • Bo A

Underdeg blir bra. Googla Isabelle-angloarab så får vi e i deg.

8 apr 15:29
  • Pontus L

Kryssets konstruktör här. Underdeg vet jag inte vad det är, men det skulle ju klart kunna godkännas. Om E:et skulle passa. Jag har googlat Angloarab och Isabelle, och får inget vettigt svar. Inga kända hästar vad jag hittar.
    Den häst jag tänkte på förekommer i en bok som även filmats.
    Det här En sämre del-ordet har jag hittat i en ordbok.

8 apr 15:48
  • Per-Anders Strömberg

Innebär att vi kan lägga ned Svåra krysset. :-(((

8 apr 16:15
  • Titti S

jag kör på nederlag då får det bära eller brista

8 apr 16:35
  • Nilla Stjärnberg

Titti S men vad får du då när ordet börjar på UND*R*AG

8 apr 16:55
  • Titti S

pan och jag läste nånstans om Pan-American Highway passerar staden lima kungarnas väg OBS Min gissning bara så ...

där lyfter det = are

8 apr 18:05
  • Per-Anders Strömberg

Ligger kanske något i det. Vi har stirrat oss blinda på att "Konungarnas stad" måste vara PAU. Det var ju bara EN (1) kung som kom därifrån.

8 apr 18:20
  • Nilla Stjärnberg

Okej Titti har nog aldrig varit så snårit kryss som nu, Googlar och söker på de vägar jag hittar.Och konstruktören sa att de kunde godkännas. Nu är det bara den Jäkla hunden kvar

8 apr 21:06
  • Karin P

Om Tittis förslag PAN är rätt så måste det finnas en annan flygplats som börjar på AR* för om ARN är rätt så får vi ett ord med som börjar med NN... Såvida det inte är något annat än en flygplats som åsyftas.
    Aran är en fågel som kan flyga men jag tycker att det vore alltför långsökt med ARA när nyckeln är "Där lyfter det". Vi kan ju förstås ha blivit lurade av att Arlanda är svaret på den andra identiska nyckeln till vänster i krysset.
    Har någon här en lista över alla flygplatser i världen?

8 apr 23:54
  • Susanne Massi

Så irriterande! Ska det bli en gissningslek här? Jag struntar nog i att skicka in det precis som arlkvkryssen! ;-(

9 apr 07:47
  • Bo A

Are = Åre flygplats

9 apr 10:26
  • Roland S

tror de finns en örn som kallades
    ARE

9 apr 11:33
  • Karin P

Men alltså, NEDERLAG är ju ett helt vanligt ord. Pontus är klurigare än så. Och lyfter gör det ju hos de flesta fåglar. Tänk om han till sist har lyckats besegra oss! Då kan ingen invåra (det är ju inte höst nu, vårskörd har ni väl hört talas om... ;-) ) priset, vilket vore synd.

9 apr 13:04
  • Niklas S

Underdog? finns i SAOB men hittar inte ISABELLO

9 apr 13:14
  • Karin P

Bara för att tramsa lite mitt i frustrationen: Siv ARBs poesi lyfter hela tiden, tycker jag. ;-)

9 apr 13:16
  • Niklas S

Henrik IV av Frankrike föddes i Pau.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Henrik_IV_av_Frankrike
    och redan nämnd Karl XIV Johan.

9 apr 16:00
  • Monika H

Jag tror på nederlag

10 apr 07:41
  • Susanne Massi

Bo, ARE kan det vara på engelska, men IATA-koden är OSD! ;-)

10 apr 08:03
  • Per-Anders Strömberg

Kan väl inte behövas en ordbok, som Pontus säger, för att hitta ett så vanligt ord som nederlag.

10 apr 09:37
  • Susanne Massi

Suck, jag som trodde att orden skulle kunna hittas utan att plöja igenom ordböcker, vilket jag inte har någon.. :-/

10 apr 09:59
  • Lena Å

Ordet UNDERTAG som finns i Nya Ordhandboken, se också vad som sägs
    under Bildligt
    undertag (i brottning:) taget under den andres arm (motsats: övertag). Bildligt: Gumman kände också sin underlägsenhet, sitt ohjälpliga ~ (Strindberg)

Kan man läsa "sitt ohjälpliga undertag", underlägsenheten som en sämre del???

10 apr 12:38
  • Niklas S

Det finns fler flygplatser som börjar på AR*
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airports_by_IATA_code:_A

11 apr 09:16
  • Monika H

kan det blir Situerad?
    ohörbart lod?

11 apr 23:16
  • Monika H

Svårhörbar lod?

11 apr 23:18
  • Karin P

Jag skriver även här eftersom jag tror mig ha hittat rätt ord: UNDERJAG. (Ett av de ord jag tyckte var en onödig nybildning.) Som förklaring står det "sämre jag (Caj Lundgren)".

15 apr 23:52
  • Niklas S

Det låter bra. Tack Karin

16 apr 07:12