Skapa ny tråd

Forum

Japanskt korsord - aug

• Karin P

Än en gång undrar jag vad bilden föreställer. Pepparkaksgubbar med ett björnhuvud mellan/bakom dem?

30 aug 14:40
  • Hans P

Om det inte vore för den konstiga hatten på "gubben", skulle det kunna vara ett squaredanspar där pepparkakan/björnen ska föreställa fler dansande i bakgrunden... Varför har "gubben" händerna i sidan? Jag förstår inte heller :-(

30 aug 14:47
  • Hans P

Å andra sidan vet man aldrig vad bilden ska föreställa förrän man löst färdigt hela bilden. I så fall kunde ju bilderna lika gärna vara abstrakta "mönster"... ;-)

30 aug 14:55
  • Karin P

Squaredance tänkte jag aldrig på. Jag trodde "gubbarna" var ute på promenad. ;-) Förut gick det oftast att fatta vad bilden föreställde men inte på sistone.

30 aug 14:57
  • Karin P

Nej, det har du rätt i men jag ÄR klar med lösningen. Jo, förresten, när det var yin och yang-tecknen förstod åtminstone jag tidigt vad det skulle bli. Det gjorde nog du med.

30 aug 14:59
  • Karin P

...-tecknet...

30 aug 15:04
  • Hans P

Jo, men yin- och yangfiguren var ju många år sedan. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur mycket delbilderna bidrog till att se den fullständiga lösningen.

Den första japanska krysset föreställde ju en ödla (eventuellt med ett ben i luften) ätandes en legobit, eller om det var en väldigt kort tunga. Den bilden hade ju för övrigt tre olika lösningar... Det var nytt för redaktionen också, innan de inledde ett samarbete med ett externt bolag, för att få unika lösningar...

30 aug 15:26
  • Hans P

Men den högra figuren måste ju vara en "gumma" med kjol eller klänning...

30 aug 15:30
  • Karin P

Så hemskt många år sedan kan det inte vara eftersom jag varit här i bara lite drygt 5 år. För mig känns det som högst 3 år sedan. Inget av de japanska kryss jag löst har haft mer än en lösning, tack och lov.

30 aug 15:36
  • Karin P

Ja, det kan ju vara ett rekorderligt pepparkakspar som är ute och går med sitt husdjur pepparkaksbjörnen... ;-D

30 aug 15:41
  • Karin P

Undrar just hur Ingela tolkat bilden.

30 aug 15:43
  • Hans P

"Det första" ... ska det vara.

Jag är också nyfiken på hur Ingela - och andra - har tolkat månadens bild. Det har hänt förr att någon smart måste ha förklarat vad bilden föreställer för oss andra "dödliga".

Jag har varit medlem sedan någon gång på 00-talet (2003?) och jag är långt ifrån den första medlemmen...

Men jag kommer inte ihåg när det japanska krysset introducerades.

30 aug 15:51
  • Hans P

© 2001-2020 Korsord Esse AB

står det här nå'nstans på sidan

30 aug 15:54
  • Ingela B

Jag tolkar det som pepparkaksgumma och gubbe och ett pepparkakshjärta <3

30 aug 16:20
  • Karin P

Du har förmodligen rätt Ingela! :-) Ett hjärta med korintögon kanske.

30 aug 17:39
  • Karin P

Och korintnäsa.

30 aug 17:43
  • Karin P

Eller kanske korintmun. ;-)

30 aug 17:44