Skapa ny tråd

Forum

Måndagskryss v.34

Måndagskryss v.34 > Skrapredskap

• Niklas S

jag har fått
    KAR*R
    det känns fel
    Tack på förhand

19 aug 09:23
  • Niklas S

Karor enligt saob.se

19 aug 09:26
  • Claes S

Stämmer!
    Men i sammanhanget vill jag säga att jag (högst subjektivt!) tycker att ålderdomliga, dialektala ord och uttryck borde bannlysas i rikstäckande korsord!! För åtminstone har JAG (66 år gammal!) aldrig hört ordet tidigare!

19 aug 09:29
  • Evert J

För åtminstone har JAG (74 år gammal även min fru 72 år gammal!) aldrig hört ordet tidigare!

19 aug 09:41
  • Susanne Massi

Jag håller med dig, Claes! Jag har iofs hört ordet som är ganska vanligt i korsord, ven om jag hellre använder rakor.. Men ibland finns ord som kan vara ifrån norra Sverige, precis som ifrån södra, om du inte har släkt eller på annat sätt kontakt med "utposterna", (skoj), kan det vara svårt att lösa dessa nycklar. ;-)

19 aug 09:43
  • Tommy B

Jag håller också med. Va fan ska man ha kunskap om vilka
    Platon och Aristoteles var för ena?

19 aug 10:30
  • Anne-Marie Olofshagen

Visserligen kan orden vara svåra att hitta men jag tycker det är roligt när jag får lära mig nya ord.

19 aug 10:46
  • Göran H

Jag håller helt med Anne-Marie. En stor del av nöjet med korsord är att får lära sig något nytt och att man tvingas tänka till. För övrigt, enligt min mening, är det alltför många som väljer den lätta utvägen att fråga på forumet efter saker som man enkelt kan googla sig till.

19 aug 15:47
  • Sonja C

hemma hos mej för länge sen sa vi karade ur spisen , då använde vi karor
    men det är ju jättelänge sen. född 24

19 aug 16:20
  • Claes S

Visst är det roligt (och nyttigt) att lära sig något nytt men jag tror de flesta läser vid sidan av det jag menar; varför ska jag som Skåning (visserligen emigrerad till Småland! ;-) ) behöva ha koll på uttryck och ord som är vanliga i Norrland? Och vise versa!
    Men Platon, Aristoteles och co hör väl till allmänbildningen? (Jag hoppas och tror att Tommy B var avsiktligt sarkastisk i sitt inlägg?)
    Men rakor har jag faktiskt hört! Och använt! Och i Skåne har vi råkor också, men de har ju vingar! :-)

19 aug 21:29
  • Susanne Massi

Jag tycker också att det är roligt att lära mig nya saker, samt att kryssen inte bara är att fylla i! ;-)

20 aug 06:50
  • Susanne Massi

Vi har kråkor här Claes, precis som vi har strömming och ni har sill!? ;-)

20 aug 09:31
  • Tommy B

Ja Claes, det var meningen att vara ironiskt.

20 aug 10:00