Forum
Trädgårdskryss - mar
E eller Å i det gula
Idag 11:26 av Björn M 4 -
Kläder, lyxiga rum
7 mar 16:21 av Maria S 1 -
Högt gräs?
6 mar 13:56 av Ludvig L 2 -
Dansk Flicka
5 mar 17:46 av Mary B 4 -
Önskar hjälp!
3 mar 07:44 av Sten H 1 -
hjälp
3 mar 06:10 av Mary B 4 -
Persil Författare
2 mar 15:43 av Petra N 3 -
fyrkant med cirkel
2 mar 12:04 av Titti S 5 -
Persil?
1 mar 21:49 av Angelica A 2 -
Är Orions bälte
1 mar 20:11 av Linda J 2
Trädgårdskryss - mar > E eller Å i det gula
-
Björn M
Ska det vara PETJOBB eller PÅTJOBB i det sista gula?
Idag 11:26
Jag har aldrig hört ordet påtjobb förut, däremot petjobb, och personen på bilden sitter ju och både påtar och petar i jorden.
Det känns som om korsordsmakaren vill att det ska vara PÅTJOBB men jag får inga träffar när jag googlar på det, googlar jag på PETJOBB däremot så får jag desto fler träffar.
Det känns konstigt om rätt svar ska vara ett eget-påhittat ord (speciellt när det inte finns ett korsande ord till den osäkra bokstaven) eller är det så att det ordet används i någon annan del av Sverige än Stockholm?
-
-
Björn M
@Ingela Jag vet att man kan säga påta i jorden (det skrev jag ju till och med i mitt inlägg) men sammansättningen påt-jobb känns i min värld inte som ett vedertaget ord, utan mer påhittat av korsordskonstruktören. Därför undrar jag om det är någon som hört ordet påtjobb förut. Om det är rätt lösning eller om PETJOBB är rätt lösning då det känns som ett mer vedertaget ord.
Idag 11:50
-
William Forsström
Jag körde på Påtjobb även om jag håller med om att det inte känns allmänt vedertaget. Men tänker att det ska vara fyndigt med det första Påt-ordet.
Idag 12:09
-
Gunilla B
Jag var också tveksam men valde påtjobb med tanke på det första ordet. Samtidigt så är petjobb ett mer vedertaget ord. Nu blir jag tveksam om jag valde rätt...
Idag 13:10