Skapa ny tråd

Forum

Lätta krysset - apr

Inlägg

  • Gunilla B

    Nedre högra hörnet på bilden, Fågelart 3 bokstäver.
    Har kört fast här på sista bokstaven. Har _PE
    Tacksam om någon kan hjälpa med detta.

    1 apr 07:52
  • Jac Lundqvist

    Spefågel

    1 apr 07:58
  • Catharina E

    Tack Jac du hjälpte mig med!

    1 apr 08:01
  • Gunilla B

    Tack Jac, aldrig hört. Sökte på spe men fann inget.

    1 apr 08:10
  • Susanne Massi

    Spefågel som i skojare måste du väl ha hört? ;-)

    1 apr 08:35
  • Susanne Massi

    Du/ni! ;-)

    1 apr 08:44
  • Michaela Lejonberg

    Aldrig hört. Något dialektalt kanske? Spe vet jag betyder hån, skoj, gyckel etc... Men aldrig hört spefågel

    1 apr 10:32
  • Carl S

    Kanske har med åldern att göra... jag menar, jag fyller 71 nästa gång och för mig är det inte konstigt!

    2 apr 10:57
  • Reino Havbrandt

    SAOB: 2) (numera föga br.) nedsättande benämning på person som utsätts l. får utsättas för hån l. skymfande l. spe, narr; äv. allmänt nedsättande, stundom liktydigt med: pratmakare; äv. i uttr. hålla, förr äv. ha ngn för (en, förr äv. sin) spefågel, hålla (se hålla, v.1 33) ngn för att vara l. behandla ngn ss. varande en spefågel (i ovan angiven bet.); jfr 1. (G. I frågade de upproriska dalkarlarna) om the endelige wille hålla honom för en spefogill, then ther huartt åhr .. skulle spela med them. Brahe Kr. 5 (c. 1585). The vnga sällar .. som the gambla .. skemma och bespotta, .. hålla och achta them för theras spejfoglar. ALaurentii Fischer 336 (1618). Han blifver uthi landet hollen för en speefogel och apa. RP 7: 74 (1637). (Värmlänningar i socknar som förts till Närke vid en gränsreglering) Måste wänja sigh wedh Närikess Seeder, eller haffvass aff .. (närkingarna) för Spefoglar. Gyllenius Diar. 323 (c. 1670). Håll mun, spefogel! .. Det wore bäst ni gjorde er ursäkt som en förståndig menniska. Hagberg Shaksp. 7: 254 (1849). Har jag för Amors hämnd, spefågel, ej varnat och sagt dig, / att för ditt skräflande prat plikta du skulle till sist? Janzon Prop. 1: 29 (1903). särsk. (┼) i uttr. vara var mans spefågel, vara spefågel (i den under huvudmom. angivna bet.) för vem som helst. Nu är iagh en fatigh tiggiare .. och moste wara hwar mans speefoghel. PErici Musæus 3: 126 b (1582).

    20 apr 14:17
  • Jonny W

    Lillgammalt!

    23 apr 15:42